یاسین سمری

هنر خوش نویسی

چکیده:

من بر این باورم که حروفیت وجه جدیدی از هنر خوش نویسی عربی است که در حال حاضر نقش همزه وصل میان خود و هنرهای معاصر ایفا می کند. برخی از هنرمندان مبدع حروفیت توانستند آثار خوش نویسی در سطح جهانی به شیوه ای هنری همسو و همگام با عصر معاصر و با ارائه دیدگاه فلسفی و زیبایی شناسی حروف عربی متناسب با قدرت شخصی هنرمند و متناسب با کلیه شاخه های هنری و کلیه سطوحی که خط مسند در تمامی عصور از آن نشأت گرفته است، خلق کنند. من از سال ۱۹۹۹ پیوسته در این حوزه هنری فعالیت می کنم، هیچ روزی بر من نمی گذرد مگر اینکه دریابم عمری که خداوند به من عطا کرده، برای کشف راز زیبایی شناسی پنهان در حرف عربی کفایت نمی کند.

کلید واژگان: حروفیت، خوش نویسی عربی،  حرف عربی   

در حقیقت من خوش نویس نیستم بلکه در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت می کنم اما خوش نویسی عربی، بسیاری از آثار کنونیم را به من الهام کرده است؛ من در این ماجراجویی دشوار قدم نهادم و همین آغاز تلاش های هنری من در اواخر دهه نود در قرن گذشته بود. تعداد کمی از آثار من در محور تغییر و تحوّل حرف و خط عربی به خصوص خط مغربی و اندلسی (اسپانیایی) است که به خط (مغربی شرقی یا مغربی ثلث) نیز معروف است. تغییر در نوشتار حروف عربی در طول زمان خود منبع فلسفه و علم و هنر من می باشد و نام من دارای معانی رونق و زیبایی است. همه نوشته هایی که از اقوام نبطی تاکنون کشف شده است بر این دلالت دارد که این اثر متقابل تمدن ها و برخورد جوامع بشری و قبایل از جمله روابط تجاری و گردشگری و پیوندهای خانوادگی و …. عامل و عنصر اساسی است که ترکیب حروف و رمز گونه بودن آن را از نظر فلسفی و علمی و هنری تغییر داده است. نشانه های حروف تغییر کرد و از میزان خشونت آن کاسته شد و حروف نرم تر شدند و تبدیل به قواعد و قوانین دستوری شدند که دانشمندان وضع کردند، دانشمندان این حوزه حرکت حروف و مقادیر آن را تعیین نمودند اما تولید و نتیجه هنری این کلمات از هنرمندی به هنرمند دیگر و از قلمی به قلمی دیگر متفاوت می باشد. جهان و زندگی دستخوش تغییر و تحوّل شد و انسان معاصر به عنوان انسان قرن بیستم به منصه ظهور پیوست و تلاش کرد تا اثر هنری خود را با دیدگاه جدید خود عرضه نماید در نتیجه مکاتب هنری معاصر تشکیل شدند. این دیدگاه جدید لازمه خوش نویسی عربی معاصر گردید و هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی هنر حروفیت را مانند دیدگاه جدید خوش نویسی عربی تولید کردند.

هنرمندان برجسته و پیشگام این حوزه از نظر تاریخی، همان گروه عراقی تک بُعدی بودند سپس سونامی هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی حروفیت به وجود آمد و گروه های هنری در کلیه کشورهای عربی و اسلامی آثاری را در سطح جهانی و افتخاری تولید و خلق کردند. آثار هنری حروفیت دارای کلمات یا جملاتی معیّن و ترکیبات حروف مستقل با مفهوم و معنا و با هدف تشکیل بدون دلالت لغوی می باشند؛ در اینجا اختلاف از نظر تولید و نتیجه بر اساس ذوق و سلیقه و ساختار ذاتی هنرمند واضح و فاحش خواهد بود زیرا احساس رمز پنهانی است که در هر هنرمندی نسبت به هنرمند دیگر متفاوت می باشد اما نقطه مشترک میان آنها بهره گیری از  ارزش هنر تجسمی و رمز گونه بودن حروف و کلمات و جملات است. من شخصاً و بر اساس تجربیات و مطالعاتم، با کسی که اعتقاد دارد تجربه حروفیت مستقل است و منجر به تولید هنری جهانی معاصر به خصوص در غرب نمی شود، موافق نیستم، حروفیت از نظر من وجه جدید هنر خوش نویسی عربی است که در حال حاضر نقش همزه وصل میان خود و هنرهای معاصر را ایفا می کند،  برخی از هنرمندان مبدع حروفیت در کشورهای عربی و اسلامی توانسته اند آثاری در سطح جهانی و به شیوه ای هنری همسو و همگام با عصر معاصر و با ارائه دیدگاه فلسفی و علمی و زیبایی شناسی حروف عربی و اظهار قدرت شخصی پنهان در ترکیبات و رموزی متجانس با هر فضا و سطح و شاخه ای که خط “مسند” از آن نشأت گرفته است، خلق کنند. آثار هنری مانند مجسمه های دو بُعدی یا مجسمه های برجسته ای هستند که حروفی ها باید آن را تغییر دهند، بسیاری از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی غرب از نبوغ خوش نویسی عربی شگفت زده هستند اما این کافی نیست چراکه تغییر و تحول در هنر با تلاش و عمل جدّی و پژوهش های مستمر امکان پذیر است.

کارگاه های کاربردی و هنرهای تجسمی و همچنین همایش های ملی و جهانی و پوشش های مستمر رسانه ای و قلم ها در زمینه هنرهای تجسمی باید فریاد هنر حروفی را در سرتاسر جهان بشنوند و در هدایت چرخ تغییر و تحوّل این هنر  معاصر و سلیل خوش نویسی عربی مشارکت کنند. هیچ روزی بر من نمی گذرد مگر اینکه دریابم عمری که خداوند به من عطا نموده برای کشف راز زیبایی شناسی پنهان در این هنر تجسمی پنهان و برجسته (حرف عربی) کفایت نمی کند.  توضیح  : این فقط یک یادآوری است:  

من از شما می خواهم در دام وابستگی و تعلّق به نوع خط خوش نویسی در خلق آثار حروفیت از هر نوع و سطح و بُعدی که باشد، گرفتار نشوید، ما پیوسته شاهد این ایراد و اشکال هستیم چراکه همین امر منجر به از بین بردن استعدادهای بزرگ در زمینه های پژوهشی این حوزه هنری خواهد شد، به عنوان مثال در مناسبت های ملی در الجزایر یا در مسابقات بین المللی که حضور یافتم، مشاهد کردم که بسیاری از کمیته های داوری یا منتقدین دچار همین معضل یعنی تمایل به نوع مشخصی از خوش نویسی های عربی شده اند از جمله خط ثلث که هنرمندان دارای رتبه های برتر در این نوع هنری هستند و تعداد آثار هنری برجسته که مربوط به این نوع خوش نویسی نیستند، رو به کاهش است. دیدگاه ساده من در این خصوص منوط به عدم وابستگی حروفی ها به نوع خاصی از خوش نویسی است تا زمینه پژوهش را گسترش و فایده خود را به همگان تعمیم بخشند. و در نهایت مراتب تقدیر و سپاسگزاری خود را از کسانی که این همایش جهانی را برگزار کردند، اعلام می نمایم و از آنها می خواهم به ما فرصت مشارکت و حضور بدهند.

Resume:

  • Date of Birth                   November 11, 1968
  • Nationality                       Algerian                              
  • E-mail                             Yacinesemri2@gmail.com

Education

  • ۱۹۹۳-۱۹۹۵: Certificate of the National Institute of Higher Training for Youth Tire

Participation

  • ۲۰۰۱/۲۰۰۴/۲۰۱۲:  International Festival for Plastic Arts at Mahres  Tunisia
  • ۲۰۰۴: Triple Exhibition at the Baya Gallery, the Palace of Culture, Algeria
  • ۲۰۰۵: Group exhibition with the Saudis at Muhammad Rasim Gallery Algeria 
  • ۲۰۰۶: The first meeting of Algerian artists in Tamanrrast       
  • ۲۰۰۸: Autumn Exhibition at the Baya Gallery, the Palace of Culture, Algeria
  • ۲۰۱۲: national Salon Qantas award djelfa Algeria
  • ۲۰۱۳ /۲۰۱۴/۲۰۱۵: International cultural festival for Arabic calligraphy and Islamic decoration in Algeria
  • ۲۰۱۵: national Salon for Calligraphy and  Islamic Decoration in Mostaganem Algeria
  • ۲۰۱۹: national competition of modern calligraphy in Tlemcen Algeria

Awards

  • ۲۰۰۳:  2nd place in the Youth Creativity Exhibition in biskra Algeria
  • ۲۰۰۴: Medal of Participation in Tunisia
  • ۲۰۱۲: second Prize for Qantas djelfa Algeria
  • ۲۰۱۵: Third prize at the First National Salon for Calligraphy and Decoration in Mostaganem Algeria
  • ۲۰۱۹: first prize at the third edition of the national competition of modern calligraphy in Tlemcen Algeria
دکمه بازگشت به بالا