ریم محمدعاصم قبطان

The high standing of the aesthetic. drawings like (Gilding, illumination and beatification of books) in Calligraphy

Abstract:

The art of ornamentation and gilding appeared in complement of the calligraphy and handwriting arts in order to bring out the calligraphic picture most beautifully.

The  types  of  ornamentation  varied, and  different  raw  materials  and colors  were  applied  in  addition  to  pure  gold  in  gilding  calligraphic tableaus and manuscripts.

Further, their forms varied where in some positions, they depended on frequent traditional ornamental units. Miniatures were also introduced where different kinds of flowers and roses were added to such ornamental pictures as well as drawings attributed to humans, animals, birds, natural scenery and geometric shapes in service of the variety of ornamentation schools and subject to the topic, beauty and consistency of the picture in question.

The  art  of  gilding  was  applied  in  the  Holy  Quran  not  only  for  its aesthetics but for functional requirements. Studies uncovered close relevance  between  the  ornament/  gilding  positions  and  the  Quranic verses in terms of chapter subdivisions and gilt framework around  the Quranic script  in order to preclude any distortion  of God  Almighty’s words whether  by increase or decrease of the verses. Sun figures were applied in the form of medals comprising information on the book in the first page.

However, the lower part of the book last page was ornamented and called (conclusion), and (gilding the preface) was called on the niche in the first page as triangle or square shaped. Moreover, flowers decorate the beginning and end of the Quranic verses. Such ornaments in which gold artwork was illuminated are exclusively called (halkar).

Artists were creative in their state-of-art and ornamental styles due to the high standing of the Holy Quran maintained by artists and calligraphers throughout the different Islamic ages.

رزومه:

  • تاریخ تولد                ۱۹۷۸
  • ملیت                     سوری
  • پست الکترونیک       rkubtan@gmail.com

تحصیلات

  • دانش آموخته آموزشگاه مهندسی، گروه نقاشی و تصویر سازی هندسی،  
  • هنرهای تجسمی، آموزشگاه خوش نویسی عربی و زینتی و تصویر سازی ادهم اسماعیل
  • آموزشگاه فنی و حرفه ای هنرهای کاربردی خوشنویسی عربی
  •  هنر تجسمی احمد ولید عزت، گروه خوش نویسی عربی و زینتی

عضویت ها و سوابق تدریس

  • عضو اتحادیه هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی سوریه
  • مؤسس و رئیس هیئت مدیره مجمع خوشنویسی عربی و هنری
  • مؤسس گروه خوش نویسی عربی
  • مدرّس مدارس ابتدایی نمونه
  • مدرّس مدرسه هنرهای تجسمی و خوش نویسی عربی و زینتی گالری هنرهای شرقی

نمایشگاه ها

  • از سال ۲۰۱۶ تاکنون: شرکت در نمایشگاه های فرهنگی و نمایشگاه های متعدد گروهی و نمایشگاه فردی هنرهای تجسمی
  • لمسات شرقیه [ادراکات شرقی] در مرکز فرهنگی و هنری “الاسد”
  • نمایشگاه خوش نویسی و نگارگری [مینیاتور دمشقی] در بخش فرهنگی سفارتخانه ایران در دمشق
  • نمایشگاه خوش نویسی عربی و زینتی و نگارگری [نگارگری دمشقی] در مرکز فرهنگی عربی “ابو رمانه”

السیره الذاتیه:

  • تاریخ الولاده                       ۱۹۷۸
  • القومیه                              عربی سوری
  • البرید الإلکترونی               rkubtan@gmail.com

التعلیم

  • معهد متوسط هندسی، قسم الرسم والتمثیل الهندسی
  • فنون تشکیلیه مرکز أدهم اسماعیل
  • خط عربی – زخرفه – تصویر، مرکز أحمد ولید عزت
  • المعهد التقانی للفنون التطبیقیه / قسم الخط العربی والزخرفه

النشاط المهنی

  • عضو اتحاد الفنانین التشکیلیین السوریین
  • مؤسسه جمعیه بیت الخط العربی والفنون
  • رئیسه مجلس ادارتها
  • مؤسسه قسم الخط العربی ومدرسته فی مدرسه الأوائل النموذجیه
  • مدرسته فی مدرسه فنون تشکیلیه وخط عربی وزخرفه فی غالیری الفنون الشرقیه

 المشارکه فی معارض

  • المشارکه فی معارض وزاره الثقافه من عام ۲۰۱۶ إلى الآن والعدید من المعارض الجماعیه
  • معرض فردی تشکیلی ( لمسات شرقیه ) فی دار الأسد للثقافه والفنون
  • معرض فی فن الخط والزخرفه والمنمنمات (منیاتور دمشقی) فی المستشاریه الثقافیه الإیرانیه بدمشق
  • معرض فی فن الخط والزخرفه والمنمنمات (منمنمات دمشقیه)
  • فی المرکز الثقافی العربی، أبو رمانه
دکمه بازگشت به بالا