هیرال کولاو بهاگات

تحلیل فرمال و ساختاری اثر کاربردی خوشنویسی

چکیده:

هدف اساسی از نوشتن انتقال ایده هاست، اما انسان مدت ها قبل از نوشتن طراح بود و از آنجا بود که در تصاویر، نقاشی ها و ترتیبات، عامل طراحی از ابتدا جای برجسته ای گرفت. (الکساندر نسبیت، تاریخ و تکنیک حروف)

در طول تاریخ کار خوشنویسی منعکس کننده ملاحظات فرمال، ساختاری، فنی و همچنین ویژگی های زیبایی شناختی مردم آن زمان بود. فرم و ساختار شکل فیزیکی، تشکیل دهنده جوهره حروف، نشانه ها، فردی و جمعی هستند. مطالعه کیفیت زیبایی شناختی به ما کمک خواهد کرد تا جنبه رسمی سیستم های مختلف نوشتن و توسعه آن را ارزیابی کنیم. محتوا و شکل مطالب نوشته شده به مثابه روح و بدن هستند. محور این چکیده فرم و ساختار آثار گجراتی است.

گجراتی یکی از زبان های رسمی و محلی هند است. ایالت گجرات در سمت غرب هند قرار دارد. خط گجراتی در طول تاریخ در بخش هایی از راجستان سفلی، مالوا و غرب هند مورد استفاده قرار می گرفت. در اوتر پرادش به خط ماهاجانی یا بانیا معروف است. این خط در حساب نویسی توسط حسابداران سنتی (مونیم) استفاده می شد، بنابراین آن ها خیلی سریع و با حروف متصل بدون بلند کردن قلم می نوشتند. این ممکن است یکی از دلایل ویژگی حروف باشد. خط گجراتی برگرفته از دوناگری قرن دهم است. حروف متعددی هنوز شکلی حروف خط دوناگاری را دارند. از آنجا که از این خط برای نوشتن حساب استفاده می شد، در ابتدا خط پیوسته ای در بالا (شیرورکها) را مانند دوناگری می کشیدند اما در نهایت برای سرعت بخشیدن در نوشتن، خط بالا حذف شد. از این رو تمایز بزرگی پیدا کرد.

اگر چه اشکال حروف گجراتی از خط دوناگاری گرفته شده است، اما در مسیر تکامل، نوشتن این حروف ساده تر به منظور جلوگیری از سوء تفاهم می شود و در این فرایند فرم و ساختاری مخصوص به خود را پیدا می کند. همان طور که در ابتدا خط با قلم تراشیده نوشته می شد، کانا یا حاشیه خط عمودی به طور طبیعی به حاشیه خط منحنی دست یافت. که سبک متمایزی به خوشنویسی و خط گجراتی داد. خط گجراتی که از چپ به راست نوشته می شود و بیشتر حروف از سمت چپ آغاز می شوند با این حال تعدادی از سمت راست آغاز می شوند و سپس بیشتر به سمت راست پیش می رود.

زاویه ۳۵ تا ۴۰ درجه قلم تراشیده برای نوشتن خط گجراتی استفاده می شود که متمایل به سمت راست است. این جهت گیری با حرکت قلم در جهت خاص، به حواشی خط بسیار نازک مسطح منجر می شود. این حالت، تصوری از فرم سه بعدی ایجاد می کند. این حواشی حروف ضخیم و نازک می توانند ترکیب متنوعی به شکل حروف بدهد.

خوشنویسی گجراتی دارای حواشی حروف متمایزی است و فرم های همچون حاشیه عمودی، حاشیه افقی، حاشیه منحنی، دایره، بیضی، حلقه، گره، نقطه و غیره را تشکیل دهد. این خط دارای سیستم  سه جزئی است. بخش بالا برای ماتراس (Matras)، بخش میانی برای صامت یا مصوت است و پایین برای علامت هارسوا(Harswa) است.

یکی دیگر از جنبه های فرمی جالب خط گجراتی فرم متصل است. این حروف مشترک به بسیار فشرده کردن نوشته گجراتی کمک می کنند. ترکیبات زوج همچون فرم حروف مشترک تلفظ را عالی و دقیق می کند و هیچ آموزش دیده ای در تلفظ اشتباه نخواهدکرد. انواع مختلفی از فرم متصل وجود دارد.

کلید واژگان: فرم حروف، خط، حاشیه خط،  گوناگونی، سبک

رزومه:

  • تاریخ تولد                     ۲۳ ژوئن ۱۹۸۳
  • ملیت                            هندی
  • پست الکترونیک             hiralbhagat23@gmail.com               

تحصیلات

• ۲۰۰۲: پنج سال دوره هنر کاربردی را از کالج هنرهای زیبای C. N. (دانشکده هنر کاربردی) ، احمدآباد، کلاس اول.

• ۲۰۰۵: فارغ التحصیلی در دوره کارشناسی به زبان انگلیسی انگلیسی از کالج G. L. S. ، احمدآباد، کلاس دوم

• ۲۰۰۲: دوره چندرسانه ای در Arena Multimedia ، احمدآباد

• ۲۰۱۳ -۲۰۱۴ / ۲۰۱۶: دوره مقدماتی و پیشرفته خوشنویسی را در Roman و Devnagari از مدرسه خوشنویسی Achyut Palav ، بمبئی

• ۲۰۱۵-‐۲۰۱۶: دوره خوشنویسی پیشرفته Kalpesh Gosavi، بمبئی

تجارف حرفه ای

• ۲۰۰۳: همکاری با طراح گرافیک Mayank Bhatt  در احمدآباد به عنوان کارآموز

• ۲۰۰۶: همکاری با استودیوی طراحی خلاق Crest به عنوان طراح، احمدآباد

• ۲۰۰۷: همکاری به عنوان تجسم دهنده در آژانس تبلیغاتی آکانکسا، کندیوالی، بمبئی

شرکت در کارگاه و نمایشگاه

• ۲۰۱۴ & 2017: شرکت در نمایشگاه خوشنویسی در گالری هنری Nehru Center ، بمبئی

• ۲۰۱۶: در کارگاه اقامت به نام AKSHARYAGNA برگزار شده توسط Achyut Palav در بمبئی

• ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵: شرکت در TYPO DAY در بمبئی

• شرکت در کارگاههای مختلف خوشنویسی با همکاری Achyut Palav و فردی، بمبئی

• در کارگاه آموزشی گوتیک و ماسوره، برگزار شده توسط خوشنویس بین المللی Paul Antonio

• ۲۰۱۴ & 2018: نمایشگاه آثار کار گروهی در Callifest در بمبئی

• ۲۰۱۷ & 2018: نمایشگاه آثار گروه خوشنویسی به مناسبت روز زن، بمبئی

• ۲۰۱۸: نمایشگاه آثار کار گروهی در بنیاد هنری Ginipi ، احمدآباد

• ۲۰۱۸: نمایشگاه گروهی آثار، نمایشگاه سالانه در مرکز هنری کانوریا

• ۲۰۱۹: نمایشگاه گروهی آثار، جشنواره ملی خوشنویسی کرالا

• ۲۰۲۰: هنر چیدمان خوشنویسی در پروژه هنری شهر Abhivyakti ، احمدآباد

کارگاه های آموزشی و نمایش زنده

• ۲۰۱۸: کارگاه آموزشی خلاقیت خطاطی در مدرسه زمستانی تابستانی، دانشگاه CEPT، احمدآباد

• ۲۰۱۸: کارگاه های خوشنویسی را در مرکز هنری کانوریا، احمدآباد

• ۲۰۱۸: کارگاه خوشنویسی برای دانشجویان سال پایه در IIT Gandhinagar، گجرات

• ۲۰۱۸: کارگاه خوشنویسی در C.N. کالج هنرهای زیبا ، احمدآباد ، گجرات

• ۲۰۱۹: نمایش زنده خوشنویسی گجراتی در اجلاس هنری جیپور، در بمبئی

• ۲۰۱۹: نمایش زنده در استودیوی طراحی IDO، احمدآباد

• ۲۰۲۰: کارگاه خوشنویسی Devnagari در مرکز هنری کانوریا، احمدآباد

• ۲۰۲۰: کارگاه آموزشی خوشنویسی مجازی در کنفرانس جهانی Typewknd

دستاوردها

۲۰۱۹: نمایش آثار و نمایش خوشنویسی در جشنواره ادبیات گجرات ، وادودرا

 همکاری در مجموعه جشنواره ادبیات گجرات و گروه Alembic

 2019: اثر خوشنویسی گجراتی منتخب در خوشنویسی در گفتگو، سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا

 2019: برنده و مقام سوم در جشنواره هنر Kala Ghoda، بمبئی

 2019: اثر منتخب در Tool Art-Library کتابخانه ملی سنگاپور

 2019: اثر منتخب در نمایشگاه خوشنویسی جهانی Cheongju Jikji، کره جنوبی

 2020: انتخاب مانیفست خوشنویسی گجراتی و کار برای کنفرانس بین المللی طراحی Women In Design Plus2020، بمبئی

 2020: دعوت برای نمایش آثار خوشنویسی گجراتی در فرهنگسرای هند و ایران در سفارت ایران در بمبئی

دکمه بازگشت به بالا